Adidas і Puma - гіганти з виробництва товарів і устаткування для спорту. Напевно, якщо не всі, то багато хто чув про ці конкуруючі компанії. Були вони завжди конкурентами? І яку загадку зберігає кожна з них? Про це і поговоримо в статті.
Історія бере свій початок з 1920 року, коли в невеликому німецькому містечку Херцогенаурах сімейство Дасслерів відкриває свою справу з пошиття домашніх тапочок і ортопедичного взуття для спортсменів-інвалідів. Часи були не найлегші, тому використовувалися підручні матеріали: військове обмундирування для верху, а підошви вирізали зі старих автомобільних покришок. З 1924 року до пошиття виробів підключається старший брат Адольф. Саме тоді з'являється «Взуттєва фабрика братів Дасслер». Варто зазначити, що брати ідеально доповнювали один одного: з одного боку - спокійний винахідник Аді, з іншого - імпульсивний маркетолог Руді. Що точно об'єднувало хлопців - любов до спорту і спільного бізнесу.
Так в 1925 році Адольф винаходить взуття з шипами, що і було першим кроком до світового визнання в майбутньому. Бутси виявилися практичними і дуже зручними, і разом з тапочками стали основною продукцією сімейного бізнесу. Варто відзначити, що справжню славу братам принесла перемога американського бігуна Джессі Оуенса в 1936 році. Неймовірне везіння або заслуга взуття Дасслерів? Але він встановив п'ять світових рекордів і завоював чотири золоті медалі. Ця перемога принесла братам небувалу славу і успіх. Незабаром відкривається другий завод з виробництва спортивного взуття, а основні споживачі - спортсмени. І це не дивно, адже винахід з шипами викликав фурор - зручність і комфорт під час змагань і футбольних матчів за будь-якої негоди.
Друга світова війна стала справжнім випробуванням не лише для фабрики, а й для братів: у кожного були свої політичні переконання і погляди на життя. Рудольф потрапляє в військовий табір США, в той час Адольф залишається керувати виробництвом. За умовами контрибуції фабрика Дасслерів повинна виробляти і поставляти в табір хокейні ковзани (1000 пар), а в якості компенсації отримує списану амуніцію - старі намети, рукавички, бейсболки і т.д.
По завершенню окупації Аді повертається додому, але колишнього розуміння з братом вже немає, а виробництво доводиться піднімати практично з нуля, використовуючи підручні засоби. Ще більше посилюється ситуація зі смертю батька в 1948 році - творці сімейного бізнесу остаточно посварилися. Адольф забирає собі одну фірму, а Рудольф - іншу. Вони домовилися не використовувати сімейний бренд. Аді називає свою компанію Addas, а другий брат - Ruda. Незабаром назви змінюють на Adidas і Puma, які відомі нам сьогодні під таким ім'ям. Так припиняє своє існування визнаний на той час бренд - Dassler.
У 1949 році Аді порушує умовний договір - він домалював до двох лініях третю і отримав в результаті символ «Адідас». Такий крок викликає обурення з боку Рудольфа і в подальшому призводить до жорсткої конкуренції між творцями за першість у спортивному світі. Брати ведуть активну діяльність по виробництву, вдосконалюють моделі і підкуповують спортсменів, щоб домогтися визнання. Це доводить випадок з Пеле (зіркою футболу 50-х), коли Puma витрачає солідну суму, щоб футболіст зав'язав шнурки прямо перед початком матчу в центральному колі.
Через пару років «Пума» звинувачує «Адідас» в плагіаті футбольних бутс з шипами. Але довести цей факт так і не вдалося. Маркетологи свідчать, що саме Аді був винахідником, а менший брат займався налагодженням зв'язків з клієнтами, новими замовниками, тому плагіата не могло бути. У 70-х Adidas забезпечує спорттоварами всю Олімпійську збірну. Саме тоді з'являється «Трилисник» - символ єднання духу і сили на трьох континентах. Постійні судові тяготи, позови, підкуп спортсменів зробили популярність для кожної з корпорацій. Але брати так і не обмінялися дружнім рукостисканням.
У 2005 році «Адідас» викуповує «Рібок», тим самим ще більше зміцнюючи свої позиції. Сьогодні Adidas одягає «Реал», «Челсі», «Мадрид» і інші клуби. У «Пуми» армія скромніша: бігун Усейн Болт, дизайнерська лінійка відомої співачки Ріанни.
На сьогоднішній день товари холдингів широко популярні не тільки в спортивному світі. Люди, які цінують якість і комфорт, купують вироби іменитих фірм для індивідуального використання.
Прагнення бути першим і перемагати у цих іменитих брендів не зникне ніколи. Можливо, якщо не було б сварки, то світ би ніколи не дізнався про ці торгові марки?